About

Log in?

DTU users get better search results including licensed content and discounts on order fees.

Anyone can log in and get personalized features such as favorites, tags and feeds.

Log in as DTU user Log in as non-DTU user No thanks

DTU Findit

Journal article

Vejbygning i områder med permafrost

In Trafik and Veje 2009, Volume 8, pp. 44-46
From

Section for Geotechnics and Geology, Department of Civil Engineering, Technical University of Denmark1

Department of Civil Engineering, Technical University of Denmark2

Arctic Technology Centre, Centers, Technical University of Denmark3

Siden begyndelsen af 1990’erne er der registreret en markant stigning i den årlige middeltemperatur i Nunavik, Québec Canada. Dette har ført til en reduktion i udbredelsen af permafrost, hvilket truer stabiliteten af lufthavne og veje i området. I sommeren 2007 blev en teststrækning opført i Tasiujaq Lufthavn for at studere effekten af tre forskellige metoder, som skal være med til at reducere optøningen af permafrost under landingsbanen.

De tre metoder, som er blevet undersøgt, er konvektionskøling (air convection embankment), varmeudtrækning (heat drain) samt et forsøg med ændring af skulderens hældning. Resultaterne fra det første års målinger har vist, at de forskellige metoder har ført til en væsentlig reduktion i den maksimale tødybde.

Language: Danish
Year: 2009
Pages: 44-46
ISSN: 19037384
Types: Journal article

DTU users get better search results including licensed content and discounts on order fees.

Log in as DTU user

Access

Analysis