About

Log in?

DTU users get better search results including licensed content and discounts on order fees.

Anyone can log in and get personalized features such as favorites, tags and feeds.

Log in as DTU user Log in as non-DTU user No thanks

DTU Findit

Book chapter

Læring af Computational Thinking gennem Storycoding

In Computational Thinking: Teoretiske, Empiriske Og Didaktiske Perspektiver — 2021, pp. 309-337
From

Innovation Processes and Entrepreneurship, Department of Engineering Technology and Didactics, Technical University of Denmark1

Department of Engineering Technology and Didactics, Technical University of Denmark2

University of Southern Denmark3

Dette kapitel beskriver “computational things” og didaktisk design for læring af Computational Thinking med computational things gennem metoden “Storycoding”. Computational things er kendetegnet ved deres konstruktion, hvor der lægges vægt på specifikation af de computationelle trin. Vi definerer en computational thing som et reprogrammerbart fysisk artefakt, der er programmeret på en bestemt, trinvis måde, og som arbejder mod et klart de!neret formål.

Computational things har både en softwareside, som er et eller "flere computerprogrammer med deres algoritmer, og en hardwareside. Sidstnævnte er den fysiske artefakt, der omfatter hukommelse(r) til et eller "flere programmer og datalagring, og som kan inkludere en eller "flere sensorer og/eller aktuatorer.

Computational things anskueliggør algoritmiske processer gennem handlinger, der interagerer mellem dem og omverdenen. De didaktiske design i dette kapitel fokuserer på, at de lærende selv bygger computational things ved brug af Storycoding. De computational things er typisk delvis bestemt fra starten, idet der anvendes en eksisterende hardwareplatform.

De lærende udbygger så denne hardwareplatform med sensorer og aktuatorer, som de programmerer til at agere og reagere på måder, der er fastsat af kursets læringsmål. Kapitlet diskuterer, hvorfor relationen mellem computational things og den menneskelige bruger er vigtig at fokusere på under skabelsen af en computational thing.

Samt hvordan Storycoding kan forstærke dette perspektiv. Ydermere diskuterer vi, hvilke læringsmæssige implikationer dette har. Kapitlet præsenterer casestudier, hvor studerende på universitetsniveau har skabt computational things i form af interaktive fysiske artefakter.

Language: Danish
Publisher: Samfundslitteratur
Year: 2021
Pages: 309-337
ISBN: 8759336463 , 8759340444 , 9788759336465 and 9788759340448
Types: Book chapter
ORCIDs: Mikkonen, Jussi

DTU users get better search results including licensed content and discounts on order fees.

Log in as DTU user

Access

Analysis