Journal article
Læser mindre og forstår mere – om ingeniørstuderendes matematikstudievaner
I denne artikel fremlægger og diskuterer forfatterne udvalgte resultater fra en empirisk undersøgelsegennemført i studieåret 2007/2008 af hvordan studerende på Danmarks Tekniske Universitet deltager i studieaktiviteter og anvender vidensresurser på det introducerende matematikkursus på civilingeniøruddannelsernes første år.
I artiklen præsenterer forfatterne kort undersøgelsesdesignet og baggrunden for undersøgelsen. Videre gøres der rede for de studerendes konkrete brug af matematiklærebøgerne og de studerendes vurdering af hvilke studieaktiviteter og vidensresurser de får mest ud af og foretrækker at bruge når de skal lære matematik.
Desuden beskrives udviklingen og ændringerne i de studerendes studievaner i løbet af det første studieår. I artiklen søger forfatterne således at forklarede ingeniørstuderendes matematikstudievaner og de studerendes udvikling af studiestrategier der bevirker at de studerende i løbet af kurset i højere grad tilegner sig den matematik de har brug for at lære, på anden vis end ved læsning af de officielle matematiklærebøger.
Language: | Danish |
---|---|
Year: | 2009 |
Pages: | 21-40 |
ISSN: | 22458948 and 16048628 |
Types: | Journal article |
ORCIDs: | Schmidt, Karsten |