Report
Mulige effekter ved Bus Rapid Transit (BRT)
Department of Management Engineering, Technical University of Denmark1
Transport DTU, Department of Management Engineering, Technical University of Denmark2
Transport Modelling, Department of Management Engineering, Technical University of Denmark3
Management Science, Department of Management Engineering, Technical University of Denmark4
Fingerplanen for Hovedstadsområdet fastlægger den overordnede ramme for områdets regionale udvikling og fysiske planlægning. Formålet med fingerplanen er at sikre, at den kommunale planlægning i Hovedstadsområdet sker på grundlag af vurderinger af udviklingen og i henhold til fingerbystrukturen. Et af principperne i fingerbystrukturen er stationsnærhedsprincippet, som har til formål at fremme brugen af kollektiv transport og reducere bilkørsel i håndfladen og byfingrene.
Denne rapport sigter på at gøre en første vurdering af, om der er grundlag for at få ændret stationsnærhedsprincippet til at omfatte stoppesteder/stationer for en højklasset Bus Rapid Transit, dvs. BRT-betjening. BRT er et interessant alternativ til metro og letbaner, idet der kan opnås sammenlignelige ”level of service”-niveauer på basis af en mindre investering.
Erfaringer har vist, at frekvens og rejsetid samt faciliteter som cykelparkering, overdækning mv. har betydning for en stations/et stoppesteds markedsandele i forhold til øvrige transportformer. Nærheden til en station/stoppested og designet af stationen/stoppestedet har betydning for de rejsendes transportmønstre og bilejerskab (Dyrberg & Christensen, 2015; Anderson, 2013; Halldórsdóttir, 2015).
Language: | Danish |
---|---|
Year: | 2017 |
Types: | Report |
ORCIDs: | Anderson, Marie Karen , Christiansen, Hjalmar , Ingvardson, Jesper Bláfoss and Nielsen, Otto Anker |