About

Log in?

DTU users get better search results including licensed content and discounts on order fees.

Anyone can log in and get personalized features such as favorites, tags and feeds.

Log in as DTU user Log in as non-DTU user No thanks

DTU Findit

Conference paper

Lokalbanernes trafikale begrænsninger

In Trafikdage — 2007
From

Traffic Modelling, Department of Transport, Technical University of Denmark1

Department of Transport, Technical University of Denmark2

Lokalbanerne er hovedsagligt enkeltsporede. Derfor har lokalbanerne en række trafikale begrænsninger, som dobbeltsporede baner ikke har. Lokalbanernes køreplaner er bundet af, at tog i hver sin retning kun kan passere hinanden ved krydsningsstationerne samtidig med, at der er risiko for deadlock-situationer, hvor togene spærrer for hinandens videre fremførsel.

De fleste kapacitetsbegrænsninger for lokalbanerne, og dermed deres trafikale begrænsninger, er i forbindelse med krydsnings- og forgreningsstationer samt korrespondancer til andre tog og tilpasning til eksempelvis skolernes ringetider. Der kan være store kapacitetsgevinster at hente ved velplanlagte krydsnings- og forgreningsstationer.

Disse kapacitetsgevinster kan benyttes til en mere stabil drift, eller i enkelte tilfælde til at køre flere tog. Den ekstra kapacitet kan der være brug for i tilfælde af driftsforstyrrelser, hvor forsinkelser ellers kan sprede sig og/eller det kan være nødvendigt at aflyse tog.

Language: Danish
Year: 2007
Proceedings: Trafikdage på Aalborg Universitet 2007
Types: Conference paper

DTU users get better search results including licensed content and discounts on order fees.

Log in as DTU user

Access

Analysis