About

Log in?

DTU users get better search results including licensed content and discounts on order fees.

Anyone can log in and get personalized features such as favorites, tags and feeds.

Log in as DTU user Log in as non-DTU user No thanks

DTU Findit

Conference paper

Matematikken i Krydsfeltet mellem Undervisning, Forskning, og Innovation

In 3:e Pedagogiska Inspirationskonferensen — 2005, pp. 60-61
From

Department of Mathematics, Technical University of Denmark1

Dette oplæg handler om moderniseringen af den indledende matematikundervisning ved de videregående uddannelser. Med henblik på diskussionen fremhæves tre teser og tilhørende konkrete eksempler fra et kursus som bud på, hvad ’modernisering’ omfatter og hvordan den kan realiseres. Fokus her er primært på de uddannelser, hvor den indledende matematikundervisning afholdes som stordrift med flere hundrede studerende og med et klassisk fællesobligatorisk pensum som udgangspunkt.

Der tages konkret afsæt i 5 års erfaringer fra en sådan modernisering af den traditionelle førsteårs-undervisning i matematik for civilingeniørstuderende på Danmarks Tekniske Universitet. Igen med henblik på fokusering af diskussionen er de omtalte teser, eksempler, og principper ret skarpt formulerede i dette oplæg.

Det er implementeringen af principperne, det ofte er vanskeligere at forholde sig til. Af den grund beskrives også ganske kort, på stikordsform, de væsentligste konkrete elementer i kurset Matematik1, der er et eksempel på resultatet af en sådan omlægning på DTU. Desuden gives – stadig for eksemplets skyld – et overblik over de opnåede resultater med kurset, den nuværende struktur, og de mest spændende udfordringer ved den videre udvikling af kurset.

Det er især det sidstnævnte aspekt, der har relation til tesen om, at undervisning også indeholder elementer af både forskning og innovation.

Language: Danish
Year: 2005
Pages: 60-61
Journal subtitle: Lunds Tekniska Högskola, Lund, 31 Maj 2005
Types: Conference paper
ORCIDs: Markvorsen, Steen

DTU users get better search results including licensed content and discounts on order fees.

Log in as DTU user

Access

Analysis