About

Log in?

DTU users get better search results including licensed content and discounts on order fees.

Anyone can log in and get personalized features such as favorites, tags and feeds.

Log in as DTU user Log in as non-DTU user No thanks

DTU Findit

Book

A discussion of mode choice models

From

Department of Planning, Technical University of Denmark1

Artiklen diskuterer matematiske modeller for transportmiddelvalg med særlig fokus på modeller, der bygger på nyttefunktioner. I kapitel 3 refereres til et begrænset eksperiment, der viste at den sædvanlige lineære nyttefunktion ikke er tilstrækkelig til at beskrive selv en meget simpel valgsituation.

For-muleringen af nyttefunktionen søges derfor udvidet med forskellige led, der i kapitel 4 begrundes ud fra den 'traditionelle' mikro-økonomiske teori, mikroøkonomisk teori inkl. tidsrestriktioner, adfærds-mæssige antagelser, antagelser om forskelle mellem individers præferencer og adfærd, samt rent fysiologiske be-tragtninger.

Artiklen rummer en række anbefalinger vedr. den deterministiske del af nyttefunktionen. Kapitel 5 diskuterer fordelingen af den stokastiske del, og anbefaler brug af probit-modeller for valgsituatio-ner med flere alternativer, der er mere eller mindre indbyrdes afhængige, f.eks. valg mellem bil, cykel, bus og tog.

Language: Danish
Publisher: AUC
Year: 1996
Proceedings: Trafikdage på Aalborg Universitet 1996
Types: Book
ORCIDs: Nielsen, Otto Anker

DTU users get better search results including licensed content and discounts on order fees.

Log in as DTU user

Access

Analysis