Report
Internationale og nationale erfaringer for effekten af forskellige typer højklasset kollektiv transport og tæthed til stationer og standsningssteder
Department of Transport, Technical University of Denmark1
Traffic modelling and planning, Department of Transport, Technical University of Denmark2
Department of Management Engineering, Technical University of Denmark3
Data- and Modelcenter, Department of Transport, Technical University of Denmark4
Landsplandirektivet for hovedstadsområdets planlægning (Fingerplan 2013, Miljøministeriet, 2013) fastlægger rammerne for den overordnede regionale udvikling samt kommunernes planlægning så hovedprincipperne i den overordnede fingerbystruktur videreføres. Iblandt disse er en definition af en række stationer omkring hvilke størstedelen af byudviklingen bør ske, samt en definition af hvorledes stationsoplandene hertil fastlægges.
Formål med projektet og rapporten er at identificere, vurdere samt give anbefalinger til forskellige alternative definitioner samt metoder til fastlæggelse af dels stationer samt dels stationsoplande. Dette gøres på baggrund af, (i) erfaringer i international litteratur, (ii) de nyeste forskningserfaringer i dansk sammenhæng, samt(iii) egne undersøgelser af data indsamlet i forbindelse med transportvaneundersøgelsen kombineret med detaljerede netværksundersøgelser.
Formålet med projektet er således baseret på internationale erfaringer samt nyeste forskning i national sammenhæng, at kortlægge forskellige karakteristika der påvirker brugen af stationer/stop samt giver forslag til alternative måder at, baseret på disse karakteristika, fastlægge relevante stationer/stop.
Language: | English |
---|---|
Publisher: | DTU Transport |
Year: | 2016 |
Series: | Rapport / Dtu Transport |
ISBN: | 8773272906 and 9788773272909 |
Types: | Report |
ORCIDs: | Nielsen, Otto Anker , Anderson, Marie Karen , Ingvardson, Jesper Bláfoss and Christiansen, Hjalmar |