About

Log in?

DTU users get better search results including licensed content and discounts on order fees.

Anyone can log in and get personalized features such as favorites, tags and feeds.

Log in as DTU user Log in as non-DTU user No thanks

DTU Findit

Book chapter

Markedet behøver hjælp, hvis etikken skal være med

In Det Svære Valg. Udfordringer for Den Etiske Forbruger — 2015, pp. 57-68

By Halsnæs, Kirsten1,2,3,4

From

Department of Management Engineering, Technical University of Denmark1

Systems Analysis, Department of Management Engineering, Technical University of Denmark2

DTU Climate Centre, Systems Analysis, Department of Management Engineering, Technical University of Denmark3

Energy Systems Analysis, Systems Analysis, Department of Management Engineering, Technical University of Denmark4

Når den etiske forbruger og mærkningsordninger bliver anvendt til regulering af fødevarers påvirkning af miljø, dyrevelfærd og sundhed, kan der være tre tabere nemlig forbrugerne, producenterne og samfundet. Produktionen af fødevarer med særlige etiske værdier kan blive for dyr og for lille målt i forhold til samfundets præferencer, og ingen opnår på den måde, hvad de ønsker på en effektiv måde.

Er der så grund til at droppe markedet som en primær reguleringsmekanisme til at forsyne borgerne med de fødevarer, som de foretrækker? Nej, det ville være at smide barnet ud med badevandet. Markedet har dog brug for lidt hjælp – de usynlige påvirkninger af fælles samfundsmæssige goder som miljø, dyrevelfærd og sundhed bør indarbejdes i markedet, så det kan betale sig at gøre, hvad vi lægger vægt på som samfund og individer.

Language: Danish
Publisher: Det Etiske Råd
Year: 2015
Pages: 57-68
ISBN: 8791112419 and 9788791112416
Types: Book chapter
ORCIDs: Halsnæs, Kirsten

DTU users get better search results including licensed content and discounts on order fees.

Log in as DTU user

Access

Analysis