About

Log in?

DTU users get better search results including licensed content and discounts on order fees.

Anyone can log in and get personalized features such as favorites, tags and feeds.

Log in as DTU user Log in as non-DTU user No thanks

DTU Findit

Conference paper

Udvikling af pendlermobilitet i Danmark 1982-2012

From

Aalborg University1

Department of Transport, Technical University of Denmark2

Transport policy and behaviour, Department of Transport, Technical University of Denmark3

Pendlingen har udviklet sig meget i takt med velstandsudviklingen og milliardinvesteringerne i motorvejsbyggeri i Danmark siden 60'erne. Med udgangspunkt i de nyeste pendlingsdata fra 2012 opdateres tidsseriestudierne, der beskriver pendlingsudviklingen i Danmark, fra 1982 til 2002, nu frem til 2012.

Der er tale om en hel unik analyse (nationalt og internationalt), som med udgangspunkt i GIS-analyser beskriver udviklingen i fordelingen af arbejdssteds- og bostedsadresser i Danmark over en 30-årig periode. Udviklingen i pendlingen tegner et nyt Danmarkskort med tyngde på en stærk korridor i Østjylland - og på Sjælland som en udstrakt byregion.

Kortene viser, hvordan f.eks. den østjyske korridor udvides og inddrager en større og større del af midtjylland i et større bysystem. Datagrundlaget for analyserne er baseret på en optælling af pendlingen udfra bopælsadresser og arbejdsstedsadresser aggregeret på sogneniveau. Pendling mellem sogne blev vist som luftlinjer og antallet af pendlerluftlinier, der passerer et givet sted (såkaldte ’desireline traces’), blev opsummeret på et grid på 2 gange 2 km.

Analyserne viser en eksplosiv udvikling i pendlingen, hvor det samlede området indenfor hvilket, at mere end 1000 pendlere passerer, i perioden fra 1982 til 2012 er vokset fra 13.448 km2 til 26.052 km2. Dette er en stigning på 94 %. Udviklingen har været voldsomst i Jylland, hvor området er vokset fra 5.609 km2 i 1982 til 13.890 km2 i 2012, hvilket er en stigning på 148%.

Med udgangspunkt i ovenstående, giver GIS-analyser et særdeles godt billede af det rumlige aftryk af pendlingen i Danmark i perioden 1982-2012 og dermed også af udviklingen fortrinsvis i den bilbaserede mobilitet i perioden. Indlægget vil gennemgå undersøgelsens vigtigste resultater og kæde dem sammen med udviklingen i persontransport, uddannelsesniveau og udvidelsen af det danske motorvejsnet.

Indflydelsen fra den fysiske planlægning og udbygningen af erhverv langs motorveje indgår ligeledes i indlægget. Derudover vil indlægget give eksempler på yderligere anvendelser af pendlingsdata.

Language: Danish
Year: 2013
Proceedings: Kortdage 2013
Types: Conference paper
ORCIDs: Nielsen, Thomas Alexander Sick

DTU users get better search results including licensed content and discounts on order fees.

Log in as DTU user

Access

Analysis