About

Log in?

DTU users get better search results including licensed content and discounts on order fees.

Anyone can log in and get personalized features such as favorites, tags and feeds.

Log in as DTU user Log in as non-DTU user No thanks

DTU Findit

Journal article

Cu-zeolit-katalysatorer til effektiv NOX-fjernelse fra dieseludstødning- En forsvarlig vej til lavere CO2-emissioner

From

CHEC Research Centre, Department of Chemical and Biochemical Engineering, Technical University of Denmark1

Department of Chemical and Biochemical Engineering, Technical University of Denmark2

Umicore Denmark ApS3

Alt tyder på, at biler med forbrændingsmotorer fortsat vil udgøre en betydelig del af ny-bilsalget de næste 20 år. Idet dieselbiler i gennemsnit udleder 30-50 g mindre CO2 pr. kørt km end benzinbiler, bør dieselbiler ikke udfases, men i stedet bør udstødningsteknologierne til dieselbiler fortsat udvikles, så vi fremover forsvarligt kan profitere af dieselbilers bedre CO2 økonomi.

Den største udfordring for dieselbiler er udledningen af NOX (NO og NO2), som kan fjernes med NH3-SCR (Selective Catalytic Reduction). De mest lovende katalysatorer til dette er baseret på Cu-zeolitter på grund af deres lavt emperaturaktivitet. Det er nødvendigt, at katalysatorerne er stabile i hele deres levetid og ikke deaktiveres af udstødningsgassens forskellige komponenter, hvoraf især SO2 kan være en udfordring.

I dette arbejde har vi undersøgt om indflydelsen af SO2 i hele katalysatorens levetid er problematisk for praktisk anvendelse af Cu-zeolitter.

Language: English
Year: 2018
Pages: 24-25
ISSN: 1902360x and 00116335
Types: Journal article
ORCIDs: Hammershøi, Peter S. and Jensen, Anker D.

DTU users get better search results including licensed content and discounts on order fees.

Log in as DTU user

Access

Analysis