About

Log in?

DTU users get better search results including licensed content and discounts on order fees.

Anyone can log in and get personalized features such as favorites, tags and feeds.

Log in as DTU user Log in as non-DTU user No thanks

DTU Findit

Report

DTU’s undersøgelser af lav adhæsion / glatte skinner for Transportministeriet og DSB

From

Department of Applied Mathematics and Computer Science, Technical University of Denmark1

Technical University of Denmark2

Department of Chemical and Biochemical Engineering, Technical University of Denmark3

The Danish Polymer Centre, Department of Chemical and Biochemical Engineering, Technical University of Denmark4

Statistics and Data Analysis, Department of Applied Mathematics and Computer Science, Technical University of Denmark5

Department of Management Engineering, Technical University of Denmark6

Production and Service Management, Department of Management Engineering, Technical University of Denmark7

Risk Research Group, Production and Service Management, Department of Management Engineering, Technical University of Denmark8

Technology and Innovation Management, Department of Management Engineering, Technical University of Denmark9

Department of Mechanical Engineering, Technical University of Denmark10

Solid Mechanics, Department of Mechanical Engineering, Technical University of Denmark11

Danish Polymer Center12

...and 2 more

Nærværende undersøgelse af forekomsten af lav adhæsion / ”glatte skinner” er en opfølgning på DTU’s undersøgelser af IC4 togenes bremseadfærd ved Marslev den 7. november 2011, som blev gennemført for Transportministeriet og DSB i perioden april - juni 2012, og som konkluderede at den helt overvejende årsag til IC4 togets lange standselængde ved Marslev-hændelsen var lav adhæsion, det vil sige ”glathed” mellem hjul og skinner.

Afledt af dette resultat er der opstået en interesse og et behov for en bredere analyse af sikkerhedskritiske faktorer i forbindelse med togdrift, som belyser fænomenet adhæsion i almindelighed. Adhæsion er et resultat af samspillet mellem tog, hjul og skinne. Dette samspil påvirkes af en række faktorer: dels af togets fremdrift, hjulet og skinnen (legering, slitage, krumning m.v.), og dels af ”dét, der er imellem” hjul og skinne, det vil sige eventuelle belægninger på skinnen.

Disse skinnebelægninger er resultat af klimatiske, geografiske og tidsmæssige faktorer og varierer således med vejr, sted og årstid. Med henblik på en nærmere analyse af årsager og virkninger for dette samspil og dets betydning for sikker togdrift har Transportministeriet og DSB bedt DTU om at gennemføre nedenstående tre udredningsopgaver, som DTU har gennemført i perioden oktober 2012 – oktober 2013: •En erfaringsindsamling med henblik på, hvordan andre lande i Nord- og Mellemeuropa håndterer lav adhæsion / ”glatte skinner”. •En systematisk kortlægning af hyppighed og omfang af lav adhæsion / glatte skinner for togtyperne IC4 og IC3 i løvfaldsperioden 2012 på en række togstrækninger i hele landet med det formål at undersøge, om der kan etableres et dynamisk ”landkort” over områder i Danmark med en øget sandsynlighed for periodisk forekomst af lav adhæsion, og dermed en relativ øget sandsynlighed for hændelser især i forbindelse med nedbremsning. •En undersøgelse af adhæsions- / friktionsforhold mellem hjul og skinne under kontrollerede laboratorieforhold ved anvendelse af forskellige smøremidler (sæbe (som beskrevet i teststandard), olie og bladsaft) med det formål at afklare, om der er forskelle mellem IC3 og IC4 togets hjul, som har betydning for de to togtypers standseadfærd under de forskellige forsøgsopsætninger.

Baggrunden herfor er, at IC4 hjul er lavet af en lidt ”blødere” stål-legering end IC3 hjul og undersøgelserne skal afdække standselængdens eventuelle afhængighed af dette forhold. Delrapporter: 1) Analysis of the Probability for Blocking Flag Under Low Adhesion for IC3 and IC4 Trains, on the Route Copenhagen-Århus in the Leaf Fall Period.

Anders Stockmarr, Bjarne Kjær Ersbøll, Ewelina Kotwa, Camilla Thyregod, DTU Compute 2) Management of low adhesion on railway tracks in European countries Jacob Thommesen, Nijs Jan Duijm, Henning Boje Andersen, DTU Management Engineering 3) Study of Friction between Wheel and Track Niels Steenfeldt Jensen, DTU Departement of Mechanical Engineering Peder Klit, DTU Departement of Mechanical Engineering 4) Preliminary Study of Friction between Wheel and Track Niels Steenfeldt Jensen, DTU Departement of Mechanical Engineering Peder Klit, DTU Departement of Mechanical Engineering 5) Initial Rheology Study on Concentrated Sugar Solutions Sara Wingstrand, Ole Hassager, Danish Polymer Center + diverse appendices

Language: Danish
Publisher: Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
Year: 2014
Types: Report
ORCIDs: Stockmarr, Anders , Ersbøll, Bjarne Kjær , Thyregod, Camilla , Duijm, Nijs Jan , Andersen, Henning Boje , Klit, Peder and Hassager, Ole

DTU users get better search results including licensed content and discounts on order fees.

Log in as DTU user

Access

Analysis